Kekangan& Cadangan Menghadapi Masalah

Kekangan atau halangan dalam menjalankan terapi pertuturan

Halangan tersebut boleh dibahagikan kepada beberapa faktor.

1.     Guru
a.     Guru pendidikan mempunyai pengetahuan yang cetek mengenai terapi pertuturan dan tidak biasa melakukan terapi pertuturan semasa masa terapi untuk murid pendidikan khas.
b.     Guru malas untuk menjalankan terapi pertuturan sebaliknya menyerahkan tugas tersebut kepada ibu bapa untuk dirujuk kepada pakar terapi.
c.      Guru tidak berminat untuk menjalankan aktiviti terapi pertuturan dan menjalankan terapi lain sewaktu masa terapi.

2.     Bahan
a.     Ketiadaan bahan yang sesuai dengan murid boleh menganggu proses terapi pertuturan.
b.     Penggunaan bahan bantu untuk terapi tidak mencukupi dengan bilangan murid atau bahan yang mudah rosak.

3.     Peruntukkan masa
a.     Peruntukkan masa untuk proses terapi pertuturan yang tidak mencukupi.
b.     Terdapat pelbagai murid yang memerlukan peruntukkan masa yang berbeza untuk sesuatu aktiviti terapi pertuturan menyukarkan guru untuk mengendalikan proses terapi pertuturan. (terdapat murid yang berasa bosan menunggu giliran atau menunggu untuk ke tahap seterusnya kerana terdapat murid yang masih memerlukan masa yang lama untuk sesuatu melaksanakan sesuatu aktiviti terapi pertuturan).

4.     Sokongan ibu bapa
a.     Ibu bapa tidak mahu memberikan kerjasama untuk meneruskan terapi pertuturan dirumah sebaliknyan menyerahkan sepenuhnya kepada guru untuk menjalankan terapi pertuturan.
b.     Ibu bapa tiada masa untuk melaksanakan terapi pertuturan yang diajarkan oleh guru supaya dijalankan kepada anak-anak mereka semasa berada dirumah.

5.     Tingkah laku
a.     Terdapat murid yang tidak mahu mengikuti aktiviti dalam terapi pertuturan.
b.     Murid mempunyai tingkah laku yang disruptif dan disruktif semasa proses terapi pertuturan.
c.      Tidak mahu mengikuti arahan daripada guru atau ahli terapi.




Cadangan tentang Terapi Pertuturan

Terapi pertuturan akan memberi kesan dengan cepat apabila keyakinan murid-murid pendidikan khas untuk bertutur itu meningkat. Oleh itu sokongan dan galakan daripada semua pihak perlu ada agar murid-murid pendidikan khas merasa dihargai dan tidak dipinggirkan. Setiap usaha mereka perlu dihargai dan bukannya dipandang rendah walaupun objektif yang ditetapkan itu gagal dicapai

Guru merupakan individu yang paling dekat dengan Murid-murid khas semasa di sekolah. Guru perlu memantau dan merekod tahap kebolehan pertuturan setiap murid. Sekiranya ada murid yang menunjukkan masalah lewat pertuturan,guru perlu mengambil langkah intervensi dengan kadar segera.Oleh itu guru perlu memantau perkembangan pertuturan murid. Hal ini penting untuk menjamin keberkesanan terapi pertuturan yang dijalankan dan tindakan susulan yang bakal diambil berdasarkan pencapaian murid. Guru juga perlu sentiasa bersedia dengan pelbagai kaedah terapi kerana setiap murid bermasalah pertuturan memerlukan pendekatan yang berbeza.

Ibu bapa merupakan sebuah elemen yang amat penting dalam program terapi anak mereka dan merupakan sejenis factor membantu kanak-kanak mencapai kemajuan. Kanak-kanak dapat menamatkan program tersebut dalam masa yang singkat dan mempunyai kesan yang berkekalan dalam tempoh yang lama adalah kerana penglibatan ibu bapa. Cadangan telah diberi oleh ahli terapi pertuturan kepada ibu bapa untuk membantu anak merekaialah dengan membantu anak anda melakukan aktiviti-aktiviti rangsangan di rumah untuk memastikan kemajuan berterusan dan pengaplikasian kemahiran yang baru dipelajari. Proses untuk mengatasi masalah bahasa kanak-kanak merupakan proses yang lama dan semangat, oleh itu, penting untuk ahli keluarga untuk bersabar dan menimbulkan semangat persefahaman.

Ibu bapa perlu sentiasa bercakap dengan anak istimewa mereka. Semakin kerap perbualan dan pertuturan berlaku,semakin banyak input dan perbendaharaan kata yang didengar dan dikuasai oleh anak mereka. Kanak-kanak istimewa ini memerlukan lebih banyak perhatian dan kasih sayang daripada semua orang. Oleh itu, ibu bapa perlu mendengar setiap perkataan yang diluahkan dan jangan memperkecilkan kanak-kanak bermasalah pertuturan ini kerana hal ini akan melemahkan semangatnya.

Persepsi negatif masyarakat terhadap murid-murid pendidikan khas yang mengalami masalah pertuturan dan komunikasi ialah perkara biasa. Masyarakat perlu mempunyai pengetahuan dan kesedaran akan hak murid-murid pendidikan khas ini untuk  belajar bertutur dan bercakap seperti manusia normal. Murid-murid masalah pertuturan tidak sepatutnya dipinggirkan dan dilayan seperti orang asing. Mereka perlu dihargai agar mereka lebih yakin dan tidak malu untuk berkomunikasi


Kempen kesedaran,seminar,taklimat mengenai masalah pertuturan yang dihadapi oleh murid-murid bermasalah pertuturan perlu diadakan dengan lebih kerap lagi. Masih ramai lagi golongan masyarakat yang tidak mengetahui akan kesedaran untuk membantu golongan murid-murid bermasalah pertuturan ini. Masyarakat terus berprasangka dan melabel murid-murid bermasalah komunikasi ini dengan pelbagai label negatif. Media massa juga perlu memainkan peranan penting dalam menyebarkan bahan-bahan ilmiah mengenai masalah pertuturan yang dihadapi oleh kanak-kanak.Blog,laman web dan laman social juga boleh dimanfaatkan sebagai wadah untuk menyampaikan mesej mengenai masalah pertuturan dalam kalangan kanak-kanak dan bagaimana kita dapat membantu mereka.

Sumber:

No comments:

Post a Comment