Difinisi

TERAPI PERTUTURAN

MASALAH PERTUTURAN YANG DIALAMI OLEH MURID BERKEPERLUAN KHAS
Murid-murid berkeperluan khas mempunyai pelbagai masalah sama ada ketidakupayaan, kecacatan, halangan atau rintangan untuk mencapai perkembangan dari segi kognitif, emosi, sosial atau psikomotor. Mereka terdiri daripada pelbagai masalah dalam pembelajaran. Untuk membantu mereka pelbagai kaedah terapi dapat digunakan dalam usaha membantu murid-murid untuk bermasalah pembelajaran mencapai perkembangan tersebut. Oleh demikian, setiap murid Pendidikan Khas yang mempunyai kelemahan, kecacatan, halangan atau rintangan tertentu yang mengganggu mereka menjalani kehidupan seharian atau pembelajaran harus diberi terapi yang sesuai.
Terdapat pelbagai jenis dan bentuk terapi yang boleh membantu mereka dalam masalah kanak-kanak berkeperluan khas. Sebagai contoh, jika murid berkenaan mempunyai masalah bahasa dan komunikasi, dia boleh menjalani terapi pertuturan. Jika dia menghadapi masalah dalam pergerakan motor kasar atau halus (psikomotor), dia boleh didedahkan dengan terapi fisio atau cara kerja.
Pelaksanaan kaedah terapi ke atas murid haruslah dilakukan oleh mereka yang berpengalaman dan berpengetahuan seperti doktor atau pakar kesihatan. Walaubagaimanapun, terdapat beberapa terapi yang boleh dijalankan sendiri oleh ibu bapa dan guru seperti terapi muzik, terapi seni, terapi pertuturan dan terapi pergerakan. Namun begitu, untuk menjalankan terapi tersebut, pihak berkenaan haruslah mendapatkan maklumat atau pengetahuan yang sesuai sama ada melalui pembacaan atau rujukan pada pakar.

TERAPI
Sebenarnya terapi merupakan rawatan pemulihan ke atas pesakit yang pernah menghadapi sebarang penyakit atau kecederaan ( Kamus Perubatan Mosby, 2001). Ini bermaksud terapi sangat berkait rapat dengan rawatan yang membantu seseorang pulih semula dari kecederaan atau masalah yang dialami.
Bagaimanapun, di dalam konteks pendidikan pula, terapi adalah kaedah untuk membantu seseorang murid untuk bergerakbalas terhadap sesuatu aktiviti  atau kemahiran. Hal ini meliputi pelbagai kaedah yang digunakan oleh guru bagi membantu murid memberi tindak balas terhadap proses pembelajaran.

PERTUTURAN
Pertuturan adalah kegiatan melafazkan bunyi-bunyi yang dilahirkan daripada alat pertuturan (artikulasi). Menurut Kamarudin Hj. Husin (1987), pertuturan juga merupakan kemahiran berinteraksi dalam suasana  bahasa manusia.
Pertuturan juga boleh bermaksud bercakap , hasil daripada percakapan , apa yang dituturkan , bahasa sesuatu negara atau bangsa ataupun dialek tersendiri sesebuah wilayah atau tempat.

TERAPI PERTUTURAN
Terapi pertuturan adalah masalah dan gangguan pertuturan yang dihadapi oleh seseorang individu. Hal ini mungkin disebabkan oleh faktor fizikal atau mental. Contohnya, masalah fizikal kanak-kanak seperti sumbing. Selain itu, ia juga melibatkan aktiviti yang dijalankan untuk membantu individu yang bermasalah. Latihan atau intevensi yang dilaksanakan untuk meningkatkan semua aspek komunikasi seperti pengunaan bahasa isyarat dan simbol-simbol bergambar.
Terapi pertuturan juga  merupakan kaedah yang digunakan untuk membantu murid yang mengalami kesukaran dalam menyebut perkataan dan berkomunikasi. Ia bertujuan untuk membantu murid menghasilkan bunyi bunyi bahasa dan  melatih murid-murid yang menghadapi masalah artikulasi melalui latihan asas tertentu. Sekiranya murid gagal membunyikan perkataan, guru boleh memulakan pengajaran dengan melakukan terapi terlebih dahulu.
 Kebiasaanya, guru akan memulakan latihan atau intevensi awal supaya dapat membantu murid.  Antara contoh aktiviti terapi pertuturan yang boleh dilakukan oleh guru ialah latihan lisan, meniup belon, meniup kertas di atas air dan mengetap bibir.


Perkhidmatan yang diberikan melibatkan penilaian, diagnosis, konsultasi, dan rawatan untuk kecelaruan yang berkaitan:
Komunikasi
  • Masalah pendengaran / pekak – melibatkan terapi untuk perkembangan kemahiran mendengar, bahasa dan pertuturan dengan alat bantuan pendengaran atau implant koklea.  Kaedah komunikasi augmentatif dan alternatifmungkin diperlukan oleh sesetengah pesakit.Masalah komunikasi dewasa – kesukaran berkomunikasi di kalangan pesakit dewasa yang umumnya disebabkan oleh strok atau kecederaan otak, Terapi melibatkan strategi berkomunikasi dan penggunaan komunikasi augmentatif dan alternatif, contohnya penggunaan gambar (picture communication system) atau gerak badan (gestural communication).
  • Masalah pragmatik bahasa – kesukaran dalam penggunaan bahasa untuk tujuan sosial dan berkomunikasi yang lazimnyadialami oleh pesakit yang didiagnosa dengan autisme (Autism Spectrum Disorder) atau pesakit strok. Terapi melibatkan penggunaan strategi komunikasi berkesan dan komunikasi augmentatif dan alternatif.

Bahasa
  • Masalah kelewatan bahasa dan pertuturan kanak-kanak – kelewatan dalam perolehan kemahiran bahasa dan pertuturan. Melibatkan terapi untuk meningkatkan kefahaman dan penghasilan bahasa.
  • Masalah bahasa dan pertuturan dewasa – kesukaran dalam kefahaman dan penggunaan bahasa yang umumnya diakibatkan oleh strok atau kecederaan otak. Melibatkan rehabilitasi atau pemulihan kefahaman dan penggunaan bahasa.

Pertuturan
  • Kecelaruan bunyi pertuturan – masalah penghasilan bunyi pertuturan (pelat). Melibatkan terapi bagi memperbaiki cara penghasilan bunyi pertuturan.
  • Kecelaruan suara – masalah suara seperti suara garau atau kasar, dan kehilangan suara. Melibatkan terapi bagi memperbaiki cara penggunaan suara dan latihan untuk meningkatkan kualiti suara.
  • Kecelaruan kelancaran pertuturan – masalah kelancaran dalam pertuturan (kegagapan). Terapi melibatkan penggunaan strategi bagi mengurangkan kegagapan dan juga latihan bagi memperbaiki cara pertuturan.
  • Kecelaruan resonan – masalah kesengauan yang diakibatkan oleh masalah sumbing bibir dan/atau lelangit atau kecelaruan neurologi. Melibatkan terapi bagi memperbaiki cara penghasilan pertuturan dan latihan untuk mengurangkan kesengauan.
  • Masalah apraxia – kesukaran merancang dan mengkoordinasi pergerakan untuk menghasilkan bunyi pertuturan dan mengakibatkan kecelaruan percakapan. Terapi melibatkan latihan bagi memperbaiki koordinasi dan penggunaan kaedah komunikasi augmentative dan alternatif sekiranya perlu.
  • Masalah dysarthria – kesukaran pertuturan yang diakibatkan oleh kelemahan otot-otot yang terlibat dalam pertuturan . Terapi melibatkan latihan bagi meningkatkan kekuatan otot dan penggunaan kaedah komunikasi augmentatif dan alternatif sekiranya perlu.
Penelanan
  • Masalah penelanan dewasa (dysphagia) – masalah menelan di kalangan pesakit dewasa yang lazimnya diakibatkan oleh strok, kecelaruan neurologi atau kanser di bahagian kepala dan leher. Melibatkan penilaian dan diagnosa masalah sama ada secara subjektif atau objektif (penggunaan skop dan pengimejan diagnostik) serta konsultasi berkenaan modifikasi diet, dan latihan untuk meningkatkan kemahiran menelan.
  • Masalah penelanan bayi dan kanak-kanak (feeding) – masalah menelan di kalangan pesakit kanak-kanak yang lazimnya diakibatkan oleh kecelaruan genetik (contohnyaDown's syndrome, sumbing bibir dan lelangit, cerebral palsy, dan sebagainya) atau masalah koordinasi penelanan. Terapi melibatkan diagnosa masalah sama ada secara subjektif atau objektif (penggunaan pengimejan diagnostik) serta konsultasi berkenaan cara dan posisi penyusuan atau penyuapan, serta latihan untuk meningkatkan kemahiran menelan.

Di Malaysia, sesetengah kanak-kanak layak menerima perkhidmatan terapi pertuturan, termasuk penilaian dan pengajaran melalui pihak hospital awam namun kekurangan ahli terapi pertuturan menyebabkan kanak-kanak tidak dapat rawatan yang efektif hanya berlangsung dalam 2-3 kali setahun. Jika tidak, dalam pihak swasta kanak-kanak boleh memperolehinya melalui pelajaran peribadi dengan Ahli Terapi Pertuturan yang bersijil ataupun melalui internet dan dikenali sebagai telepractice. Alatan Telekomunikasi seperti Skype sedang digunakan sebagai satu cara untuk mengakses lokasi yang jauh dalam amalan terapi swasta, terutamanya di selatan New Zealand. Namun teknologi tersebut belum memasuki negara malaysia kerana kekurangan ahli terapi pertuturan serta kesedaran tentang kepentingan menghantar anak ke rawatan.


No comments:

Post a Comment