Sedikit tentang saya

Selamat datang dan salam sejahtera. Nama saya Tor Lu Yen merupakan pelajar unit P2 dari Institusi Pendidikan pengguruan kampus Ipoh. Saya merupakan pelajar yang berada di Sem 1 PISMP berjurusan pendidikan khas. Saya telah membuat blog ini untuk membantu ahli keluarga yang mempunyai anak-anak berkeperluan khas ataupun masyarakat kita untuk mengetahui apa itu Terapi Pertuturan serta sedikit infomasi yang lebih tentang bidang ini.

Saya berasa sangat gembira untuk memilih tajuk tersebut kerana sebelum memasuki kursus pendidikan khas di IPG saya telah bercita-cita serta melakukan banyak usaha untuk mendapat peluang untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang ini Terapi Pertuturan. Walaupun mendapat khusus Pendidikan Khas saya berasa sangat gembira juga kerana dapat membantu kanak-kanak berkeperluan khas dengan lebih efektik. Dengan kerja kursus ini, saya telah mendapat peluang untuk mendalami bidang tersebut. Jika ada peluang saya juga bermatlamat untuk menyabungkan pelajaran saya dalam bidang terapi pertuturan ini.
Program terapi pertuturan merupakan satu program yang penting bagi membantu kanak-kanak bermasalah pertuturan dan komunikasi untuk bertutur. Guru pendidikan khas perlu didedahkan proses mendapatkan perkhidmatan,proses pengesanan awal, pengetahuan asas terapi pertuturan agar langkah-langkah yang perlu diambil bersesuaian dengan keperluan murid. Guru memainkan peranan penting mengesan sebarang masalah komunikasi dalam kalangan muridnya. Guru perlu menjalankan ujian diagnostik bagi mengenalpasti tahap dan kebolehan murid untuk berkomunikasi.

Pemantauan secara berterusan oleh guru terhadap perkembangan komunikasi murid bertujuan untuk mengetahui tahap murid dan mengenalpasti keperluan murid. Guru atau pakar terapi pertuturan akan melakukan program-program terapi secara bersistem dan berjadual, justeru,data-data perkembangan pertuturan dan komunikasi murid sentiasa diperlukan. Guru juga perlu bersedia melakukan inovasi dan teknik memberi terapi kepada kanak-kanak bermasalah pertuturan yang memerlukan perhatian lebih bagi membolehkan mereka menguasai kemahiran bertutur sedikit demi sedikit.

Murid-murid bermasalah komunikasi dan pertuturan perlu dibantu. Persekitaran murid-murid khas juga menjadi faktor penting yang membantu perkembangan mereka.  Guru,ibu bapa, dan masyarakat perlu memastikan murid-murid ini sentiasa bertutur dan melibatkan diri dalam pertuturan walaupun cara mereka bertutur itu tidak betul.


Penyebaran maklumat mengenai terapi pertuturan dalam media massa seperti media cetak dan media elektronik membantu masyarakat amnya dan ibubapa khususnya yang mempunyai kanak-kanak bermasalah pertuturan untuk mengambil tindakan yang sewajarnya membantu anak mereka sebelum terlambat. Seminar-seminar dan kursus-kursus diadakan bagi membantu ibubapa menimba ilmu tentang bagaimana masalah pertuturan anak mereka dapat diatasi.

Terapi harus bermula secepat mungkin. Kanak-kanak yang mendaftar di terapi pada umur yang kecil (sebelum mereka berumur 5 tahun) akan mendapat hasil yang lebih baik daripada mereka yang mendapatkan rawatan pada umur yang besar. Namun ini tidak bermakna bahawa kanak-kanak yang lebih besar tidak dapat kemajuan dalam proses terapi; mereka hanya akan bermaju dengan kadar yang lebih perlahan kerana mereka sering mempunyai corak belajar yang berbeza.



No comments:

Post a Comment