ALAT-ALAT YANG
DIGUNAKAN DALAM TERAPI PERTUTURAN
Alat terapi
pertuturan diberikan kepada individu yang mengalami masalah ketidakupayaan
bertutur atau mengeluarkan suara dengan baik seperti berikut:
i) Kecelaruan
perkembangan bahasa
ii)K0ecelaruan
bahasa perolehan
§
Kecelaruan bunyi pertuturan
§
Masalah pendengaran
§
Kecelaruan suara
§
Kecelaruan resonan/ sengau
§
Kecelaruan kelancaran pertuturan
§
Masalah penelanan dewasa/ kanak-kanak (Dysphagia)
§
Kecelaruan deglutasi (feeding)
Antara
alat-alat terapi yang biasanya digunakan sebagai terapi pertuturan ini ialah:
·
Wisel
·
Bola ping pong
·
Straw
·
Peniup hari jadi
·
Lilin
·
Kertas
Alat-alat
berikut digunakan dengan cara murid membuat aktiviti meniup alat-alat
menggunakan mulut bagi melatih pergerakan dan keupayaan mulut mereka. Antara
aktiviti terapi yang boleh dilakukan menggunakan alat-alat berikut ialah:
Meniup
belon dan wisel serta peniup hari jadi
Meniup
lilin yang dinyalakan api
Meniup
bola ping pong dalam bekas berisi air
Meniup
straw di dalam cawan yang berisi air
Meniup
kertas di dalam air.
Meniup
kertas untuk mengeluarkan bunyi seperti wisel.
Menyedut
air menggunakan straw.
Selain itu,
banyak alternatif moden yang boleh digunakan untuk mengurangkan atau merawat
masalah pertuturan kanak-kanak. Alat-alat bantuan pertuturan ini kebiasaannya
disediakan oleh pakar pertuturan di hospital tertentu. Antaranya alat terapi
dan kaedah yang digunakan ialah:
1. Penilaian
awal bahasa dan pertuturan.
Penilaian ini
merupakan penilaian asas bagi kanak-kanak yang bermasalah pertuturan dan
bahasa.
2. Set
kemahiran mendengar dan bertutur.
Set ini
menggunakan alat permainan dan bahan bantu mengajar yang mengandungi
langkah-langkah untuk membantu kanak-kanak bermasalah dalam mendengar dan
bertutur.
3. Buku
membaca dengan kaedah S.I (dengan latihan).
Teknik membaca
dengan latihan yang sesuai digunakan oleh kanak-kanak yang mempunyai
perkembangan bahasa yang lewat.
4. Kad
imbas berlamina.
Kad imbas
berlamina yang menggunakan gambar-gambar objek di sekeliling kanak-kanak bagi
merangsang keupayaan bertutur mereka.
5. CD
clipart.
Gambar objek
dan kata kerja yang disedikan dalam bentuk JPEG boleh digunakan untuk menarik
minat kanak-kanak dalam pertuturan.
6. Kad
imbas kaedah S.I.
Merupakan kad
imbas yang bersaiz kecil dan dilaminakan supaya tidak mudah rosak dan mudah
dibawa ke mana sahaja bertujuan sebagai latihan sebutan dan bacaan kanak-kanak
pada bila-bila masa dan tempat.
7. Sticker
pelbagai warna dan karektor.
Digunakan
sebagai ganjaran dalam pembelajaran.
8. Aktiviti
kraf.
Menggunakan
pelbagai alatan seperti kain, kertas warna, butang, manik, tali manik, mata,
dawai bunga, gunting pelbagai corak, gam, jarum dan benang bertujuan
menggalakkan kanak-kanak sebut dan sentuh.
9. Hand
puppet.
Puppet yang
mulut dan tangannya boleh digerakkan untuk merangsang keinginan kanak-kanak
untuk bertutur.
10. Finger
puppet.
Menggunakan
puppet jari dengan watak haiwan untuk membantu merangsang pertuturan.
11. Perisian
Dr Speech.
Merupakan
latihan dalam perisian komputer yang berbentuk interaktif, tersusun dan mudah
digunakan bagi membantu pengeluaran dan pengawalan suara.
12. Perisian
nasal view.
Latihan yang
digunakan untuk penilaian dan terapi kanak-kanak yang mengalami masalah sengau
dalam pertuturan.
13. Five.
Alat pengurut
berbateri dengan tekstur berbeza digunakan di kawasan sekitar luar mulut bagi
kanak-kanak hiposensitif.
14. Echo
Microphone.
Mikrofon yang
menghasilkan gema apabila bercakap melaluinya. Alat ini dapat menggalakkan
kanak-kanak mengeluarkan suara.
Cara
pelaksanaan terapi pertuturan
Melakukan
Latihan Senaman Muka
1. Lidah
a. Gerakkan
lidah ke atas
b. Gerakkan
lidah ke bawah
c. Gerakkan
lidah ke kanan
d. Gerakkan
lidah ke kiri
2. Mulut
a. Buka
mulut seluas mungkin
b. Tutup
mulut
c. Buka
dan tutup dengan pelahan-pelahan
d. Buka
dan tutup mulut dari pelahan semakin laju.
3. Muka
a. Meniru
riak muka berdasarkan gambar atau arahan.
4. Kunyah
Kawalan
pernafasan
Cara
pernafasan menggunakan perut
Tarik
nafas kemudian tahan dan hembus
Tarik
nafas ikut hidung atau mulut dan hembus melalui hidung atau mulut.
Latihan
hembus kertas
Hembus
bola kertas ke arah gol
Minum,sedut
dan buat buih air menggunakan straw
Tiup
buih-buih
Meniup
peralatan muzik atau peralatan yang mengeluarkan bunyi
Tiup
wisel mengikut rentak
Tiup
belon mengikut tahap kesukaran
Kawalan suara
Letak
tangan di hadapan mulut
Letak
belakang tangan di bahagian leher
Sebut
fonem /a/i/u/ dalam masa 5 saat/10 saat/ 15 saat/ 20 saat.
Cara
pelaksanaan pada tahap pra-pertuturan
Pandang mata
Letakkan
permainan berdekatan dengan mata klien. Ia bertujuan agar klien melihat ke arah
guru. Jika klien tidak memberikan perhatian, berhenti dan panggil namanya
sebelum memulakan aktiviti.
Hentikan
aktiviti sebelum klien kepenatan dan berikan ganjaran jika berjaya.
Vokalisasi
Bermain
dengan bunyi vokal untuk melatih pergerakan otot mulut yang berkaitan dengan
pertuturan.
Apabila
klien mengeluarkan bunyi , ulang semula penghasilan bunyi tersebut atau
memanjangkan bunyi tersebut sehingga menjadi satu perkataan.
Pengendali
terapi harus menggunakan nada yang berbeza supaya dapat menarik minat klien
untuk meniru.
Sumber:
No comments:
Post a Comment